vrijdag 30 januari 2015

Het Spirituele Aspect van Intuïtieve Kunst

Beste lezers.

Lang heb ik me afgevraagd hoe ik mezelf als kunstenares zou kunnen beschrijven. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de term Intuïtieve Kunst, maar het heeft me heel wat moeite gekost om deze ook volledig te begrijpen. Creëren is altijd een natuurlijk proces voor mij geweest en ik heb me steeds verbonden gevoeld met het spirituele aspect ervan. Het is pas veel later dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik met intuïtieve kunst bezig was en dat juist deze beschrijving het best bij mij paste. Om dit uit te leggen ben ik op onderzoek uitgegaan en wat volgt, is een samenvatting van wat ik begrepen heb.

"Geven en Ontvangen", Aquarel, Intuïtief Schilderij


Mijn onderzoek leerde me dat sommige mensen denken dat intuïtieve kunst een psychologisch fenomeen is. Het kan uitgelegd worden aan de hand van het feit dat we de rechterkant van ons brein kunnen laten domineren. Deze kant is verantwoordelijk voor onze verbeelding, die gevormd wordt door de beelden die opgeslagen zijn in ons onderbewustzijn. Intuïtieve kunst ontstaat dus in ons onderbewustzijn. Anderen geloven dat een kosmische of goddelijke bron, in ons, buiten ons, of allebei, ons creatief proces leidt. Een mystiek element communiceert de kunst aan de kunstenaar. In dit geval kan intuïtieve kunst ook spirituele, mystieke of visionaire kunst worden genoemd.

"Getuigenis van de Heropstanding van de Feniks", Aquarel, Intuïtief Schilderij


Als intuïtief kunstenares bevindt ik mij tussenbeide. Aan de ene kant geloof ik dat er een kosmische bron bestaat dat ons door het leven leidt en onze ziel voedt. Als ik kunst maak, wens ik dingen te creëren die mooi zijn en vol van vrede en ik creëer dan ook vanuit mijn ziel. De beelden die verschijnen zijn telkens gevuld met goede dingen zoals vreugde, vrede, mededogen, harmonie, liefde en onschuld. Omdat deze kosmische of goddelijke bron ook het universum kan genoemd worden, is het begrijpelijk dat de figuren, symbolen en omgevingen die verschijnen herinneren aan verschillende tijden en tradities. Aan de andere kant geloof ik ook dat mijn reizen, interesses en studies kunstgeschiedenis en archeologie mij voorgesteld hebben aan een grote verscheidenheid aan culturen en tradities. Ik veronderstel dus dat een groot aantal beelden opgeslagen zijn in mijn onderbewustzijn. Ook dien ik er rekening mee te houden dat ik altijd al een zeer actieve verbeelding heb gehad. Hoewel academische kunststudies niet nodig zijn voor het succesvol produceren van intuïtieve kunst, heb ik ondervonden dat ze wel heel handig zijn, omdat de opgeslagen kennis ook toegevoegd wordt aan de enorme bibliotheek in het onderbewustzijn.

"Weerspiegelingen van een Boeddha in de Chakra Tuin", Aquarel, Intuïtief Schilderij

Ik nodig u uit om uw bedenkingen over dit onderwerp te delen in de opmerkingen onderaan. Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Rika

Geen opmerkingen: