vrijdag 16 januari 2015

Positieve Verandering en Indigo Kind

Beste lezers,

"Positieve verandering - Indigo kind" is het eerste schilderij in mijn serie "Helende Aquarellen". Het is het eerste intuïtieve werk dat ik zal pogen te analyseren. Zoals ik uitlegde in mijn vorige blogpost: "Wat intuïtieve kunst voor mij betekent", is deze interpretatie niet exclusief.

Op een mooie zomerdag viel ik ten prooi aan doemdenken. Ik ben normaal gezien een optimistisch iemand, maar ik heb nu en dan momenten waarop alles nutteloos lijkt en alles naar de vaantjes lijkt te gaan. Ik twijfelde vooral ook aan mijn kunst. Ik streef ernaar om mooie afbeeldingen, die liefde en vrede uitstralen, te creëren. Ik geloof dat beelden een grote impact hebben op ons en dat positief beeldmateriaal ons kan helpen balans en harmonie te scheppen. Die dag werd ik echter zo overweldigd door negatieve berichten dat ik dacht dat proberen te helpen door positief beeldmateriaal te produceren nauwelijks enig verschil kan uitmaken. Om uit deze apathie te geraken, besloot ik te schilderen.

Dus nam ik mijn aquarelmateriaal en ontspande me. Nadat ik even de tijd had genomen om mezelf te aarden en mijn geest rustig te maken, begon ik intuïtief te schilderen. Ik was verrast door wat er tevoorschijn kwam. Hoewel het beeld zeer mooi en teder was, vroeg ik mij af wat de bedoeling ervan kon zijn.

"Positieve verandering - Indigo kind", intuïtieve aquarel

Er verscheen een lief kind, gekleed in het oranje, met diep donkerblauw haar en violette ogen. Hij of zij laat een vlinder vliegen, het symbool van transformatie en zit tussen paarse en roze bloemen en bamboeschuiten, die mogelijk verwijzen naar mooie lente- en zomermaanden. Het kind draagt een paarse bloem op het derde oog, wat op helderziendheid kan wijzen en straalt een wondermooie subtiele aura uit in rozen, gelen en blauwen, wat op hoogsensitiviteit kan duiden. Sommige elementen zoals de oranje kledij, het volledig ontwikkelde derde oog en de uitstraling van tederheid en mededogen deden mij denken aan de Boedha. Mijn gevoel bracht mij echter verder. Het woord "indigo" bleef  in mijn hoofd weerklinken en ik besloot de definitie van deze kleur op te zoeken. Ik vond dat de kleur "indigo" kon variëren van diep donkerblauw tot violet. Ik vond het diepe donkerblauw terug in het haar en het violet in de ogen. Dit bracht me tot het concept van het "indigo kind". Ik had de term reeds gehoord maar ik wist niet precies wat hij inhield. Ik ging op onderzoek uit en vond dat er geloofd wordt dat "indigo kinderen" mensen zijn die geboren worden in uitdagende en veranderende tijden om te helpen bij het herstel van vrede en harmonie hier op aarde. Dus noemde ik mijn schilderij: "Positieve verandering - Indigo kind". 

Mijn bevindingen maakten mij gelukkig. Het voelde alsof ik een indirecte boodschap had ontvangen, die me vertelde niet op te geven, dat tijden veranderen, de goede maar ook de kwade, en dat mooie beelden creëren aangaande vrede en harmonie een waardevol doel is.

Indien u ook met dit onderwerp werkt en graag iets wilt toevoegen aan mijn interpretatie dan kan u dat doen in de opmerkingen onderaan of u kan gewoon contact met mij opnemen. U kan hier natuurlijk ook vragen stellen.

Groetjes,

Rika

Geen opmerkingen: