zondag 8 februari 2015

Intuïtief Tekenen: Een Proces

Vorige week startte ik met een nieuwe reeks intuïtieve tekeningen. Ik keek ernaar uit om aan de slag te gaan met kleurpotlood op mooi tekenpapier. Ik heb een blok A4 papier dat ik bijzonder fijn vind omdat het vrij zwaar is (180g/m2), zuurvrij en een beetje een korrel heeft. Dus gebruikte ik dit materiaal om een tekening te maken op een zuiver intuïtieve manier. Dit betekent dat ik te werk ging zonder concept of voorafgaande schetsen, studies of ontwerpen. Ik maakte ook geen bewuste beslissingen onder het tekenen maar volgde uitsluitend mijn intuïtie. Telkens als ik begon te oordelen of na te denken over wat ik aan het doen was, nam ik een korte pauze om daarna terug te keren naar het intuïtieve werk. De eerste tekening bracht mij op het idee om een ganse reeks te maken op dezelfde manier. Ik dacht er ook aan om het proces vast te leggen om u te kunnen tonen hoe het eigenlijk allemaal in elkaar zit. De methode die ik hier illustreer met kleurpotlood is slechts één van de vele mogelijkheden die ik gebruik in mijn intuïtieve kunst. Ik ben van plan om u verschillende processen met andere materialen te tonen in de toekomst. Niettegenstaande de veelheid aan methodes en media, geloof ik dat al mijn werk geleid wordt door een kosmische bron en dat wat verschijnt boodschappen zijn van hoop, vreugde, mededogen, liefde en vrede bedoeld om moed te geven op het vaak uitdagende pad van het leven. 

Dus scande ik de tweede tekening ongeveer om het uur om u de verschillende stadia te tonen van hoe ze evolueerde. In de uitleg probeer ik de keuze van de kleuren en de symbolische taal van het beeld te interpreteren.

"Licht, Liefde en Vrede", Intuïtieve Tekening, Kleurpotlood op Papier, Stadium 1

Voor ik begon, had ik reeds een beeld in gedachten van een mosgroen kleurpotlood. Ik gebruikte dat dus eerst. Dan voelde ik mij aangetrokken door de metaalkleuren goud, zilver en koper. In het verleden was ik door deze potloden ontgoocheld omdat ze veel minder schitterend waren dan ik had gehoopt en omdat ze harder waren dan de gewone kleuren. Desalniettemin ging ik tegen het in vraag stellen in en ging door met de metaalkleuren. Een zachtaardig oog verscheen. In vele tradities symboliseert het oog het goddelijke en ook bescherming. Een hartzaadje volgde met een ander dat eruit groeit. Het hart is goed gekend als een symbool van liefde. Zou dit de symbolische actie van het planten en laten opgroeien van liefde uit een zaadje kunnen voorstellen? Ik voegde dan lichtgroen, turquoise, purper, roze en magenta toe. Groenen en rozen zijn de kleuren van het hart chakra. In dit stadium verscheen ook een maan of ster, bronnen van licht.

"Licht, Liefde en Vrede", Intuïtieve Tekening, Kleurpotlood op Papier, Stadium 2
In het tweede stadium ging ik naar het midden en de linker benedenhoek. Het werk in het midden lijkt op een soort wortel met scheuten en mineralen die in de nabijheid gloeien. Misschien zou dit een portaal met sterren kunnen voorstellen. Op dit punt werd ik aangetrokken tot de aardetinten sienna en oker om het goud en het koper te accentueren. In de benedenhoek verscheen een soort tulp met een landschap van bomen die uit bladeren groeien erop. Bloemen kunnen liefde, schoonheid en lente symboliseren. Bomen staan voor kracht en leven. Het leek erop alsof droog hout in de winter en frisse scheuten in de lente het algemene thema van de tekening zouden worden. De algemene kleuren bleven koel, een echt winterpalet.

"Licht, Liefde en Vrede", Intuïtieve Tekening, Kleurpotlood op Papier, Stadium 3
In het derde stadium verscheen een vlinder. De vlinder is een symbool van transformatie en heling. Ik begon citroengeel en indigo toe te voegen. Een tweede landschap kwam tevoorschijn met een gouden zon of maan en een schitterend geplant hart, wachtende op de lente om tot bloei te komen. Ook takken begonnen uit de tulp te groeien en vogels vlogen nu in het landschap in de tulp.

"Licht, Liefde en Vrede", Intuïtieve Tekening, Kleurpotlood op Papier, Stadium 4
In het vierde stadium voegde ik de drie blauwe vogels toe. Deze staan voor vrijheid en vrede. Ze kunnen ook de overgang tussen de jaargetijden symboliseren of kunnen herkend worden als boodschappers. Ik verzette me eerst tegen het toevoegen van nog een andere kleur, maar de boodschap was duidelijk, er moest nog oranje bij. Deze kleur staat voor vreugde en bescherming. Een mooie zon verscheen in de linker bovenhoek en harten begonnen uit de tulp te groeien. 

"Licht, Liefde en Vrede", Intuïtieve Tekening, Kleurpotlood op Papier, Stadium 5
In het vijfde stadium kwamen in de rechter benedenhoek nog een bloem en een vlinder tevoorschijn. Licht scheen uit de kelk van de bloem. Het gloeiende hartzaadje van boven straalde zijn licht en energie tot deze overgingen in het licht dat scheen uit de bloem van beneden. Ook kwam er een natuurlijke overgang in de atmosfeer tussen de linkerbloem van beneden en het geplante hart in het midden.

"Licht, Liefde en Vrede", Intuïtieve Tekening, Kleurpotlood op Papier, Stadium 6
In het zesde stadium kwamen er nog een andere plant en vlinder bij tussen de tulp aan de linkerkant en het geplante hart. Ik voegde ook nog een boom op het blad van de bloem in de rechter benedenhoek toe met enkele vogels in de verte. Dan bekeek ik de ganse tekening en werkte ze af met nog enkele details. Uiteindelijk tekende ik in de rechter benedenhoek met mijn initialen RD'15.

Ik denk dat het een mooie tekening is geworden met fijne kleuren en symbolen die licht en liefde voorstellen. Ik ben dankbaar dat dit beeld naar me toe kwam en dat ik in staat was het met u te delen. Ik heb het werk "Licht, Liefde en Vrede" genoemd. 

Indien u zelf intuïtief kunstenaar bent of intuïtieve kunst apprecieert, zou ik het fijn vinden mocht u bijkomende informatie of interpretatie over dit onderwerp willen delen in de opmerkingen. U kunt ook gewoon contact met me opnemen. 

"Licht, Liefde en Vrede" is voor het ogenblik enkel gepubliceerd op mijn blogs. Voor een groter beeld, klikt u op de tekeningen. U kunt contact met me opnemen voor vragen of verdere informatie. Dank u!

Geen opmerkingen: