vrijdag 23 januari 2015

Intuïtieve Kunst en Plannen Onderweg

Beste lezers,

Perfectionisme

In de winter van 2013-2014 woonden we nog in Duitsland. In de vorige jaren bracht het koude seizoen heel wat sneeuw met zich mee, maar deze keer niet. Zo kwam ik op het idee om een schilderij te maken van een winterfee, die sneeuw brengt. Hoewel ik reeds enige tijd intuïtief bezig was, voelde ik nu de druk van het perfectionisme. Deze emotie is zeer beperkend, vooral in intuïtieve kunst, die aanmoedigt om vrij te creëren en afstand te nemen van de regels en van hoe de dingen zouden moeten gedaan worden. Intuïtieve kunst gaat over het delven in de rijken van de intuïtie en het onderbewuste en het zich laten verrassen door het onverwachte. Die dag voelde ik mij echter in de war en had ik moeite om echt contact te maken met mijn creatieve bron. Ik wou het resultaat zorgvuldig plannen en er controle over hebben. Ik twijfelde aan mijn creatieve proces en voelde me onzeker. 

"Winterfee", Intuïtief Tekenen, Potlood 

Plannen

Ik besloot om te gaan zitten, mij te ontspannen en mijn geest vrij te maken, zoals ik gewoonlijk doe voor ik aan een nieuw werkstuk begin. Zeer vlug verscheen er een beeld van een fee en ik begon haar intuïtief te schetsen op tekenpapier. Ik was tevreden met het resultaat, maar nu had ik haar op een oppervlak dat niet geschikt was voor natte technieken, zoals verf. Ik had haar kunnen inkleuren met kleurpotloden, maar het originele idee was om een schets te maken als plan voor een schilderij. Dus moest ik haar overbrengen op aquarelpapier. Ik gebruikte hiervoor een welbekende methode. Ik legde een transparant papier over de schets en tekende over de lijnen met een HB potlood. Dan draaide ik het papier om, omdat ik haar anders in spiegelbeeld zou overbrengen. Verder tekende ik over de lijnen op de achterzijde met een zwart potlood 6B. Tenslotte legde ik het transparante papier met de zwarte tekening naar beneden op het aquarelpapier en ging nu over de lijnen met een vouwbeen. In totaal volgde ik dus vier keer de lijnen van dezelfde tekening. Het is jammer dat ik u het transparante papier niet kan tonen. Het is zoek geraakt tijdens mijn verhuis.

"Winterfee", Intuïtief Schilderen, Aquarel

Creatieve flow

Na al dit zorgvuldig overtekenen was ik blij om terug over te schakelen naar het intuïtieve werk om haar te schilderen. Ik stelde vast dat op dit moment mijn werkstukken plannen niets voor mij is. Ik voelde dat het proces van het overbrengen concurreerde met mijn creatieve flow. 

Ik heb nu geen nood aan werkstukken plannen, want het maakt mij niet blij. Toch denk ik dat het een waardevolle oefening is geweest, die op een dag van pas zou kunnen komen. Ik denk bijvoorbeeld aan het perfecte intuïtieve schilderij dat ik verder wil uitwerken en dat daarom moet overgebracht worden op een andere drager. Dit gezegd zijnde, denk ik niet dat er een correcte of verkeerde manier is om te creëren. Wat van belang is, is dat het juist aanvoelt voor u, de maker, en als dat zorgvuldig plannen is, dan is dat wat u moet doen. Ik denk dat een kunstenaar zich nooit mag laten opsluiten in een vast stramien en moet blijven openstaan voor andere benaderingswijzen en technieken. 

Op die bepaalde dag had ik behoefte aan de steun van een plan en het was goed om daar gehoor aan te geven, want het plannen bracht me terug in contact met wie ik in werkelijkheid ben, namelijk een intuïtief kunstenares en het gaf me inspiratie voor toekomstig werk.

Ik en de vallende sneeuw, België 2015. 

"Winterfee"

Na enige mooie sneeuwval dit seizoen, dacht ik eraan om u het verhaal van "Winterfee" te vertellen. Ze is uniek eigenlijk, omdat ik haar uitzonderlijk gedeeltelijk heb gepland. Het gelaat van de fee van het schilderij verschilt helemaal van het gelaat van de fee van de tekening. Zo denk ik dat ook de tekening een werkstuk kan worden met een eigen persoonlijkheid. Ik denk er nu aan om de tekening in te kleuren, maar nu op een zuiver intuïtieve manier. Ik vraag me af waar dit me zal leiden. Wat mij het meest bevalt aan intuïtieve kunst is het wonder van het onverwachte en het idee dat een werkstuk evolueert met een eigen bewustzijn.

Hebt u ooit de behoefte gehad om af te wijken van uw normale creatieve proces? Ik zou het leuk vinden indien u uw ervaringen, inzichten en vragen hieromtrent zou delen in de opmerkingen onderaan. U kan ook gewoon contact met mij opnemen. Ik antwoord u zo spoedig mogelijk!

Groetjes,

Rika

Geen opmerkingen: