vrijdag 8 januari 2016

Intuïtieve Fotografie: Kleine Werelden in de Knotwilgen

Beste lezers,

Holistische visies spreken vaak over hoe weldoend het is om te leren vertoeven in het moment. Op een mooie herfstdag voelde ik mij bijzonder zenuwachtig. Alles was mij een beetje te veel. Ik leed ook aan gebrek aan inspiratie. Dus besloot ik om te gaan wandelen in de weide net achter onze tuin met onze hond Lupa. Na enkele minuten was ik ontmoedigd. Ik had verwacht dat in de natuur zijn zou helpen maar ik voelde niets veranderen. Toen dacht ik aan de uitspraak: leren om in het moment te zijn.

Boommanneken in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Ik besloot om dat eens uit te proberen en bekeek de knotwilgen die de weide omzomen van dichterbij. Deze bomen zijn een algemeen verschijnsel hier op het Vlaamse platteland. Ze zijn te zien langs paden en rond stukken grond. Ze hebben nooit indruk op mij gemaakt. Ik heb ze altijd heel gewoon en eigenlijk oninteressant gevonden. Maar nu ik de tijd nam om echt aandacht aan hen te schenken, was ik gefascineerd.

Varens in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Eik in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Ik ontdekte kleine werelden in deze bomen. De knotwilgen leken gastheren voor andere planten, bomen en schimmels, zoals varens, paardenbloemen, paddenstoelen, ... Ik zag er zelfs één waar een eikenboom in groeide en een andere met een miniatuurbos erin. Een boom die de fundamenten bood voor een heuse paddenstoelen-stad maakte de grootste indruk op mij. Deze was van top tot teen begroeid met tenminste vijf variëteiten champignons. Dit tafereel heeft echter slechts enkele dagen bestaan.

Paddenstoelen in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Paddenstoelen-Stad in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Hoe meer ik keek, hoe meer ik zag. Niet alleen waren de knotten wonderlijk, maar ook de stammen toonden mysterieuze vlechten, spiralen, gezichten en lichamen alsof ze gebeeldhouwd waren. Sommige planten die in de knot leven, zijn zo sterk dat ze de stam kunnen splijten. Onnodig om te zeggen dat de knotwilgen mij inspireerden om elfenrijken te creëren. Ik had zelfs de idee dat indien ik net iets langer zou blijven staan, ik een glimp zou opvangen van het feeën-volk in deze verborgen kleine werelden. De knotwilg zou trouwens ook een goede kandidaat zijn om de mythische dryade te herbergen, een soort fee die zowel mens als boom kan zijn.

Dryade in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Titaan in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Ik vertelde Sam over mijn betoverende ontdekking en vroeg hem om mijn verslag te documenteren met zijn mooie fotografie. Geniet ervan!

Miniatuurbos in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Toverstaf in de Knotwilg, Intuïtieve Fotografie door Samuel Woodbury

Hebt u ooit een gelijkaardige ervaring gehad? Deel uw gedachten in de opmerkingen onderaan of contacteer mij. Ik kijk ernaar uit om u te ontmoeten! Bedankt! U kan meer van Sams werk vinden op zijn blog "Images and Impressions": http://samuelwoodbury.blogspot.be .

Groetjes,

Rika

1 opmerking:

rdehombreux zei

Wat denkt u van de kunst om in het moment te zijn? Ik kijk uit naar uw reacties.

Groetjes,

Rika