dinsdag 22 december 2015

Kerstmis in Intuïtieve Kunst

Dag iedereen,

Voor mij is Kerstmis een magische tijd vol sprookjes en verhalen. Ik hou van de idee om de terugkomst van het licht te vieren en deel te nemen aan de verspreiding van vrede, vreugde en mededogen.

Zoals u weet ben ik intuïtief kunstenares. Dit betekent dat indien ik beeldmateriaal wil creëren dat het gevoel van het seizoen weergeeft, ik mij moet kunnen onderdompelen in de sfeer van desbetreffende feestelijkheden. Dit heeft als gevolg dat ik met de feestdagen enkel werk publiceer dat gemaakt werd in voorgaande jaren.

Ik zou u graag de kerstafbeeldingen uit mijn portfolio voorstellen.

"Kerstengel", Kleurpotlood op Papier, Intuïtief Tekenen

In december 2014 maakte ik twee intuïtieve tekeningen, namelijk "Kerstengel" en "Kerst-eenhoorn". Symbolisch verwijzen ze naar de stal waar Jezus Christus werd geboren en het bezoek van de drie koningen. De hoofdpersonages zijn de engel en de eenhoorn. Ze dragen de ster, die de koningen naar hun bestemming heeft geleid. Bij de engel verschijnt ze op het voorhoofd en bij de eenhoorn op het puntje van de hoorn. Beide wezens dragen ze dus op de plaats van het derde oog. Hierdoor weten we dat ze helderziend zijn en inzicht hebben in de werking van het universum. Het zijn dus lichtwezens of boodschappers van hoop en geluk. De hoorn zou ook geassocieerd kunnen worden met de gekleurde kerstpiek, die traditioneel op de top van de kerstboom wordt geplaatst. 

"Kerst-eenhoorn", Kleurpotlood op Papier, Intuïtief Tekenen

In dezelfde maand van hetzelfde jaar creëerde ik ook het intuïtieve schilderij "Winter-fee". Het schetsen gebeurde op een zuiver intuïtieve manier, maar de verdere uitwerking van het schilderij werd deels gepland (zie mijn blog-artikel "Intuïtieve kunst en plannen onderweg"). Ik geloof dat de fee de geest van de winter voorstelt. Deze brengt sneeuw en zet ons ertoe aan om te vertragen en over het voorbije jaar na te denken. Dit geeft ons de mogelijkheid om goede voornemens te nemen voor het nieuwe jaar. 

"Winter-fee", Aquarel op Papier, Intuïtief Schilderen

In december 2008 schilderde ik "Hulst-elf". Dit was mijn allereerste intuïtieve kerst-schilderij. De kleine fee vliegt tussen de hulsttakken. Het lijkt alsof ze iets onzichtbaar rondstrooit. Ik geloof dat het kerstwensen zijn. 

Beide intuïtieve feeën-schilderijen bevinden zich in de sfeer van de kerstman en zijn elfen. De gevleugelde figuren behoren tot de elfenrijken en kunnen dus ook als lichtwezens worden beschouwd (zie het label "Elfenrijken" voor meer artikels over elfen en feeën in intuïtieve kunst).

"Hulst-elf", Aquarel op Papier, Intuïtief Schilderen

Vertel ons hoe u geniet van de kerstsfeer in intuïtieve kunst. U kan dat doen onderaan in de opmerkingen of door contact met mij op te nemen. Ik kijk ernaar uit om u te ontmoeten! U kan de afbeeldingen bekijken op mijn website door op de hyperlink te klikken.

Ik wens u allen Prettige Feestdagen, een Zalig Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar toe!

Liefs,

Rika

1 opmerking:

rdehombreux zei

Hallo,

Wat is uw favoriete kerstverhaal of -sprookje? Bedankt om te delen.

Liefs,

Rika