vrijdag 6 november 2015

De Elf en de Binnen- en Buitenwereld

Beste lezers,

Het is al een tijdje geleden dat ik een nieuw artikel publiceerde. Dat komt omdat ik mij ergens anders op heb geconcentreerd. Ik ben namelijk met Sam in het huwelijksbootje gestapt! Het was een mooie dag ... maar nu wordt het stilaan tijd om terug te gaan schrijven over intuïtieve kunst. 

In de maanden dat we ons huwelijk aan het voorbereiden waren, ben ik er toch in geslaagd om creatief te zijn. Ik kom er echter nu pas toe om u mijn werk te tonen. In de laatste paar maanden heb ik minder geschilderd voor mezelf, omdat de einddatum aanbreekt van een aquarel-cursus die ik volg aan het London Art College. Nog tot het einde van november zal het grootste deel van mijn vrije tijd gewijd zijn aan het vervullen van de opdrachten. Als afwisseling ben ik bezig met collages, handwerkjes en mijn kunstdagboeken (art journals) voor internationale wissels van kunst en handwerk. Ik vind dit heel leuk omdat het me de gelegenheid geeft om nieuwe mensen te ontmoeten. Het brengt me terug naar mijn pennenvrienden-dagen, lang geleden toen ik een tiener was. Ik herinner me hoe enthousiast ik was als ik post kreeg. Als u geïnteresseerd bent in dat soort dingen raad ik u aan om u aan te sluiten bij Jennibellie's Journal Workshops en Janet Lane's Pocket Letter Pals. De werkjes die ik maak om te wisselen, zijn intuïtief maar zijn gecreëerd rond een afgesproken thema. Ook de meeste stukken die ik ontwerp voor het London Art College zijn intuïtief, maar zijn uitgevoerd in het kader van de opdrachten. Ik denk eraan om in de toekomst ook artikels te wijden aan het werk dat ik maak voor lessen, pennenvrienden, experimenten en studies. 

In dit artikel wil ik u graag "De Elf en de Binnen- en Buitenwereld" voorstellen. Het is een intuïtief schilderij gecreëerd op mijn gewoonlijke manier, het is te zeggen na het rustig maken van mijn geest, zonder voorafgaand concept en door het gewoon te laten gebeuren. Eerst verschenen roze en groene wortels, die de vorm van een hart aannamen. Op dat moment had ik nog geen idee waar dit naartoe zou gaan en twijfelde ik of het goed zou komen. Dan werd de hoed met bloemen gevormd. Toen ik de vage omlijning van een gelaat zag verschijnen, wist ik dat het stuk over een elf zou gaan. Hoewel ik reeds vrij veel elfen en feeën heb getekend, geschilderd en zelfs geboetseerd, werd ik nooit eerder bezocht door een elf van dit volk. De authentieke hoed onderscheidt hem van alle anderen. Ik vraag me af of er in de toekomst nog meer van zijn verwanten in mijn creaties zullen verschijnen.

Ik heb reeds beschreven in vorige artikels hoe ik graag een mogelijke interpretatie aanbied van de symboliek in mijn werk. Ik had het eerder ook over hoe ik geloof dat elfen en feeën een soort lichtwezens zijn, boodschappers van vrede, liefde en mededogen. In dit schilderij lijken de groene en roze wortels in de vorm van een hart wel een venster, waardoor men een elf kan onderscheiden. De elf aanschouwt een vlinder, die buiten de grenzen van de hartvorm vliegt. Roze en groen zijn de kleuren van de hart chakra. Dus denk ik dat we kunnen aannemen dat deze elf een boodschap van liefde brengt ... elfenwensen voor ons huwelijk misschien? En er is meer. De wortels en de bloemen symboliseren de overvloed van de lente en de zomer. De vlinders staan voor transformatie en ze bezitten ook de mogelijkheid om binnen en buiten de grenzen van de wortels te treden. De hoed en de vleugels van de elf zijn gedeeltelijk buiten het hart voorgesteld. Dit kan erop duiden dat de elf tot twee werelden behoort of tot twee dimensies van één en dezelfde wereld. Binnen de hartvorm is er een weide waarop de elf is neergeknield. Hierdoor voelt deze dimensie materieel en aards aan. Buiten de hartvorm bevindt zich de open lucht. Deze dimensie is eerder etherisch van aard. Misschien worden we hier gewezen op het belang van een goed evenwicht tussen het materiële en het spirituele.

Ik ben dankbaar dat dit beeld naar me toekwam. Ik hoop dat u ervan geniet! Indien u aan mijn interpretatie iets zou willen toevoegen, er verschijnen gelijkaardige beelden in uw intuïtief werk of u vindt het onderwerp fascinerend, laat dan een opmerking achter of contacteer mij! Ik kijk ernaar uit om u te ontmoeten!

Liefs,

Rika

Geen opmerkingen: