maandag 23 februari 2015

Intuïtief Tekenen: Reizen door het Leven

In een vorig blog artikel "Intuïtief Tekenen: Een proces" leidde ik de nieuwe serie intuïtieve tekeningen in waarmee ik bezig ben. Dit artikel werd geïllustreerd met de verschillende stadia van de tweede tekening "Licht, Liefde en Vrede", die ik ook poogde te decoderen.

Deze keer wil ik u graag de eerste tekening voorstellen, die mij het idee gaf om de serie te creëren. De verschillende stadia werden niet opgenomen maar de werkmethode was dezelfde als bij de intuïtieve tekening "Licht, Liefde en Vrede". Het werk ontwikkelde zich een beetje anders. In plaats van gebied per gebied toe te voegen, werd de compositie onmiddellijk vastgelegd door de grote diagonalen, die uiteindelijk een vis zouden gaan voorstellen. 

"Reizen door het Leven", Kleurpotlood op Papier, Intuïtief Tekenen

Net zoals in "Licht, Liefde en Vrede" ligt het thema dicht bij de natuur. Het werk lijkt gevuld met symbolen die reizen voorstellen, zoals bijvoorbeeld een boot op de oceaan, een vis die de weg leidt met een groot licht of ster boven de kop en een vogel die klaarblijkelijk in dezelfde richting vliegt. Ook de oneindige cyclus van dag en nacht lijkt vertegenwoordigd door de maan en de sterren en de zon die over kleine landschappen schijnt. Dan is er ook nog de vlinder, symbool van transformatie en de oneindige cyclus van leven en dood, ook vertegenwoordigd door de kleine scheuten, twijgen en bloemen. Dus noemde ik deze intuïtieve tekening "Reizen door het Leven".

Indien dit thema ook verschijnt in uw intuïtief werk of u hebt bijkomende informatie omtrent de interpretatie ervan, zou ik u graag willen uitnodigen om uw inzichten te delen in de opmerkingen of om contact met mij op te nemen. Dank u!

Geen opmerkingen: