zondag 1 maart 2015

Intuïtief Schilderen: Portalen

Graag zou ik u het verhaal vertellen van mijn reeks intuïtieve schilderijen "Portalen" uit 2013, die bestaat uit zeven stukken en gemaakt is met gouache op aquarelpapier. Ik gebruikte een aquarelblok van het merk Hahnemühle. De bladen zijn 24 cm op 17 cm groot en hebben verschillende gewichten en oppervlakken. De details van de papierkwaliteit zijn gedrukt op de achterzijde van elk blad.

"Portaal, Engel", Intuïtief Schilderen


"Portaal, Werelden", Intuïtief Schilderen

Het idee voor een reeks kwam voort uit het onderzoek dat ik deed naar hoe ik mij kon ontwikkelen als kunstenaar. Dikwijls werden de voordelen vermeld van het werken in reeksen. Hoewel ik mijn werk kon onderverdelen in categorieën en ik reeds intuïtief een reeks had gecreëerd, had ik nooit gepoogd om er bewust één te ontwerpen. Tot dan toe had mijn ervaring mij geleerd dat men in intuïtieve kunst nooit weet wat er zal verschijnen. Ik dacht dus dat de onvoorspelbare aard van intuïtief werk het onmogelijk maakte om in reeksen te werken. Toen kreeg ik het idee om bewust mijn materialen te kiezen en deze te behouden gedurende de creatie van een ganse reeks. Ik beperkte mezelf tot een kleine aquarelblok en gouache. Nu bleef het nog de vraag wat ik zou gaan schilderen. Recent kwam ik tot de vaststelling dat de figuren en schepsels die verschenen in mijn intuïtieve kunst collectief lichtwezens konden worden genoemd. Dus dacht ik dat het interessant zou zijn om ook eens de omgevingen van deze wezens voor te stellen. Zoals gewoonlijk startte ik met het rustig maken van mijn geest. Ik vroeg de kosmische bron, waarvan ik geloof dat zij mijn werk leidt, om mij te tonen waar lichtwezens verblijven en dit enkel en alleen in het geval dat het ook toegestaan was om dit te delen. Ik hoopte een glimp op te vangen van andere werelden of dimensies.

Na mijn inleidende meditatie en aarding, kwam extra informatie spontaan binnen. Ik zou goud en zilver gebruiken in elk schilderij en mijn reeks zou zeven stukken omvatten. Op dat moment had ik nog geen idee van wat ik zou gaan schilderen en ik geloofde dat de reeks enkel tot stand zou komen indien de informatie ook gedeeld mocht worden.

"Portaal, Wortels", Intuïtief Schilderen

"Portaal, Piramide", Intuïtief Schilderen

Ik begon te schilderen en kleur op het papier te leggen en de beelden begonnen uit mijn penseel te vloeien. Er verschenen ook meer elementen die de reeks zouden binden, waarvoor ik zeer dankbaar was. Na het derde werk werd het me duidelijk dat elk schilderij een soort deur of doorgang zou bevatten met twee vogels, die er zonder moeite doorheen vliegen. Deze poorten zouden kunnen gecategoriseerd worden in drie vormen: de klassieke boog, de piramide en de organische vorm.

Toen ik probeerde te interpreteren wat ik gemaakt had, zag ik dat het zeven portalen waren, die verschillende werelden of dimensies met elkaar verbinden. De twee vogels, die in elk werk aanwezig zijn, zouden boodschappers kunnen voorstellen, die gemakkelijk kunnen oversteken. Tonen deze intuïtieve schilderijen de omgevingen van lichtwezens? Ik weet het niet, maar ik geloof dat het allen mooie en vredelievende boodschappen zijn, bedoeld om moed en hoop te geven.

"Portaal en Zon", Intuïtief Schilderen

"Portaal, Sterrenpiramide", Intuïtief Schilderen

Na het afsluiten van deze reeks van zeven stukken in 2013, schilderde ik in 2014 nog een organisch portaal. Het verscheen spontaan en volledig intuïtief, zonder de bedoeling om nog een stuk aan de reeks "Portalen" toe te voegen. Hiervoor gebruikte ik aquarelpapier met grotere afmetingen (32 cm x 24 cm) en schilderde ik met aquarel. Het is verschillend van de vorige werken omdat het een derde blauwe vogel bevat, die wordt losgelaten door een lente-lichtwezen. De blauwe vogel is een symbool van hoop. Ik besloot toen om de toekomstige portalen, die in mijn werk nog zouden verschijnen, achter deze reeks toe te voegen ongeacht de afmetingen of het medium waarmee ze werden gecreëerd. Ik heb zoveel plezier beleefd aan het schilderen van deze portalen dat ik ernaar uitkijk om er nog meer te maken.

"Portaal, Zilver en Goud", Intuïtief Schilderen


"Portaal, Lente-lichtwezen", Intuïtief Schilderen

Indien u ook portalen creëert in uw intuïtief werk of u hebt bijkomende informatie over dit onderwerp, nodig ik u uit om dit mede te delen in de berichten of om contact met mij op te nemen. Dank u! Ook vragen zijn altijd welkom. 

Geen opmerkingen: