maandag 9 maart 2015

Intuïtief Schilderen: "Helende Aquarellen I"

Beste lezers,

Vorige week beschreef ik hoe ik het ontwerp van een reeks intuïtieve schilderijen aanpak. In 2012 creëerde ik er spontaan één. Ik noemde ze "Helende Aquarellen". Deze keer zou ik u graag iets over haar ontstaan vertellen.

Het intuïtieve schilderij "Positieve Verandering - Indigo Kind", waarover ik voorheen reeds een artikel schreef, leidt deze reeks in. Het is als enige op een groter aquarel-papier gemaakt. Alle anderen zijn geschilderd op aquarel-papier van kleiner formaat. Het gewicht en oppervlak van het papier verschilt van werk tot werk. De reeks omvat negen stukken, die allemaal gemaakt zijn in aquarel.

Voor elk stuk van "Helende Aquarellen" stelde ik gedurende mijn inleidende meditatie bewust een vraag in verband met heling aan de kosmische bron, waarvan ik geloof dat zij mijn intuïtief werk leidt. In deze periode werkte ik rond heling in de holistische zin van het woord.


"Lotsbestemming" is gemaakt op aquarel-papier van het merk Hahnemühle en is 24 cm bij 17 cm groot. Ik vroeg om mij de weg te tonen, wat mijn lotsbestemming was. Ik wist eerst niet wat te denken van het lichtwezen dat verscheen. Ze ziet er heel kleurrijk uit en zit aan zee of aan het meer. Ze lijkt een waterlelie of een lotus in haar handpalm te houden. Zou dit kunnen verwijzen naar het spirituele aspect van mijn pad als kunstenares?


"Droom van de Sjamaan" is gemaakt op aquarelpapier van het merk Hahnemühle en is 24 cm bij 17 cm groot. In dit geval vroeg ik om wijsheid. Het beeld dat naar voren kwam doet denken aan Amerika. Het lichtwezen, dat eruit ziet als een sjamaan, voert een ritueel met geometrische symbolen uit. Zou dit mijn verwantschap met het Amerikaanse continent kunnen voorstellen en het evenwicht tussen intuïtie en logica?


"Heling" is gemaakt op aquarelpapier van het merk Hahnemühle en is 24 cm bij 17 cm groot. Hier vroeg ik om algemene heling. Het schilderij stelt een lichtwezen voor in rozen en groenen, de kleuren van de hart chakra. Zij laat een gouden vlinder vliegen, symbool van transformatie. In sommige tradities is goud de kleur van één van de fijnste spirituele energieën. 


"Natuur van de Vlinder" is gemaakt op aquarelpapier en is 15,8 cm bij 13,8 cm groot. Nu vroeg ik om een diepere verbinding met de aarde. Het lichtwezen dat naar me toekwam behoort tot het Elfenvolk. Zij ziet er meedogend en zorgzaam uit. De grote vlinder symboliseert transformatie. Van elfen wordt er gedacht dat ze instaan voor de bescherming van de natuur of dat ze de elementen aarde, water, lucht, vuur en ether vertegenwoordigen.

Volgende keer stel ik u de volgende vier intuïtieve schilderijen voor die de reeks afsluiten. Ik ben nieuwsgierig naar uw ervaringen en inzichten in verband met dit soort werk. U kan ze delen in de opmerkingen onderaan of contact met mij opnemen.

Groetjes,

Rika

Geen opmerkingen: