maandag 12 januari 2015

Wat intuïtieve kunst voor mij betekent


Beste lezers,

Intuïtieve Kunst

Intuïtief creëren is mijn passie. Ik hou van tekenen, schilderen, boetseren en experimenteren met mixed media. Meestal werk ik vanuit mijn verbeelding wat mijn werk een tikkeltje magie en mysterie meegeeft. Voor ik aan een stuk begin, maak ik mijn geest rustig en dan geef ik mij volledig over aan mijn intuïtie. Dit betekent dat ik afstand neem van het bewust beslissingen nemen. Ik ben geboeid door intuïtief werk omdat ik niet weet waar het werk heengaat tot het ver gevorderd of bijna af is. Of ik nu intuïtief of intentioneel te werk ga, ik streef er altijd naar om iets te creëren dat mooi is en blij stemt. Ik geloof dat positieve beelden een helend effect hebben op onze innerlijke balans en gezondheid.

"Boodschapper van vrede", Aquarel (intuïtief)

Lichtwezens en Hun Werelden

De beelden die verschijnen in mijn intuïtief werk zijn steeds gevuld met figuren, elementen en symbolen uit verschillende tradities. Omdat de figuren en hun omgevingen altijd vriendelijk en welwillend zijn, noem ik ze collectief "lichtwezens en hun werelden". Ik hou ervan om mogelijke interpretaties op te zoeken en mede te delen wat deze persoonlijk voor mij betekenen. Ik geloof echter dat de onderwerpen voor de toeschouwer nog een diepere betekenis kunnen hebben en dat verdere persoonlijke en algemene interpretatie mogelijk zijn.

"Engelachtige fee", Aquarel (intuïtief)

Visioenen, Observatie en Vragen

Ook als ik creëer vanuit een visioen, van observatie of een vraag, start ik altijd met een kort moment om mijn geest rustig te maken. Het creatieve proces verschilt hierin dat ik nu onderweg wel bewuste beslissingen neem en dat ik weet waar ik naartoe wil.

"Roze tulp", Aquarel (observatie)

Inleiding tot mijn Intuïtieve Kunst

Mijn onderwerpen zijn zeer divers en als kunstenares geloof ik dat ik de vrijheid heb om op veel verschillende manieren te werk te gaan, maar ik streef er altijd naar om beelden te maken die liefde, vrede, blijdschap en mededogen uitstralen.

Ik ben van plan om een serie blogs te schrijven waarin ik zal pogen om mijn werk individueel of in kleine groepen te beschrijven en te decoderen. Ik zal behandelen hoe het werk is ontstaan en wat het voor mij betekent. Iedere keer zal ik u uitnodigen om een reactie te plaatsen met bijkomende informatie of met een mededeling over uw eigen werk. Ik wou u in deze blog eerst een inleiding en overzicht van mijn werk aanbieden. Voor praktische informatie en een groter zicht van de afgebeelde werken, klikt u op de hyperlinks.

Intuïtieve Kunst en U

Indien u vertrouwd bent met een soortgelijk creatief proces of u hebt bijkomende informatie hieromtrent dan kan u uw inzichten delen in de opmerkingen onderaan.

Groetjes,

Rika

Geen opmerkingen: