woensdag 1 juli 2015

Intuïtief Tekenen en Schilderen met de Zeemeerminnen

"Kleine Zeemeermin op Zonnige Dag" is het eerste intuïtieve schilderij dat ik voltooid heb dit jaar. Ze doet ons denken aan zomerse dagen. Ik heb haar geschilderd met aquarel op 300g/m2 aquarelpapier.

"Kleine Zeemeermin op Zonnige Dag, Aquarel, Intuïtief Schilderen

Zeemeerminnen hebben altijd tot mijn verbeelding gesproken. Af en toe verschijnen ze in mijn werk, waar ze altijd liefde, mededogen, hoop en mystiek vertegenwoordigen. Als men uitgaat van de idee dat wat tot mij komt in mijn intuïtieve kunst steeds geleid wordt door een kosmische bron, dan is het aannemelijk dat het lichtwezens zijn.

Nochtans, denk ik dat veel mensen meer bekend zijn met de donkere zijde van de zeemeerminnen. Toen ik mij dat voor het eerst realiseerde, geraakte ik in conflict. Ik kreeg de behoefte om de diepere betekenis van deze wezens te begrijpen en ging op onderzoek uit om de twee tegengestelde aspecten van hun natuur te kunnen verzoenen. Ik gaf de woorden "mermaids" en "symbolism" in de zoekmachine Google in en vond dat zeemeerminnen dualiteit symboliseren. Ze zijn half mens en half vis en kunnen dus op het land en in het water leven. Zoals de oceanen en de zeeën hebben ze zowel vernietigende als helende kwaliteiten. Water staat voor overvloed en zuivering, maar ook voor grilligheid en onvoorspelbaarheid. Door deze laatste eigenschappen wordt het gebruikt als metafoor voor emoties. Aangezien zeemeerminnen waterelementen zijn, dragen ze al deze tegengestelden in zich, waardoor ze ook evenwicht symboliseren. Er wordt geloofd dat zeemeerminnen spirituele boodschappers zijn, zoals engelen die in vele vormen kunnen verschijnen, of verfijnde wezens van de verloren wereld Atlantis. Ik wist reeds dat water werd geassocieerd met intuïtie, emotie en het vrouwelijke, maar ik was niet bekend met de idee dat zeemeerminnen ook transformatie voorstellen. Dit is aannemelijk als men bedenkt dat ze hybriden zijn. Er zijn verhalen van zeemeerminnen die veranderen in mensen en van mensen die veranderen in zeemeerminnen. Maar hier hebben we het over spirituele transformatie, zoals deze van de vlinder, die de verschillende stadia van rups en cocon moet doorlopen alvorens te kunnen uitgroeien tot een prachtig wezen. In het verhaal van Hans Christian Andersen verkrijgt de kleine zeemeermin haar benen om uiteindelijk te veranderen in een engel en opgenomen te worden in de hemel. Het motief van transformatie is ook herkenbaar in twee van mijn werken.

"Kleine Zeemeermin met Zeesterren", Aquarel, Intuïtief Schilderen

In 2012 maakte ik een intuïtieve tekening van een zeemeermin die een spiegel vasthoudt, één van haar welbekende attributen. Als men goed kijkt, kan men in de spiegel een schip zien aankomen op een mooie zomerdag. Het tafereel speelt zich echter af 's nachts bij volle maan, waarbij het schip zichtbaar is in de verte. Het is alsof zij de veilige terugkomst van haar prins bewerkstelligt. Ze kan dus beschouwd worden als een beschermengel. Het element van transformatie ligt in het proces van het werk. Ik had veel tijd gewijd aan het nauwkeurig tekenen en schaduwen van de zeemeermin en de rots waarop ze zit. Ik werkte met pen en bister inkt op dun aquarelpapier. Alles verliep goed en zoals gewoonlijk zag het ernaar uit alsof het zo moest zijn tot ik aan de achtergrond begon. Deze kwam veel te donker uit en toen ik hem probeerde op te lichten met witte gouache zag het er helemaal verprutst uit. Ik vroeg me af waarom dit gebeurd was en hoopte de mooie kleine zeemeermin nog te kunnen redden. Dus besloot ik om haar nauwkeurig uit te snijden met een X-Acto mes, haar op een nieuw blad te kleven en de achtergrond opnieuw te tekenen. Het resultaat was heel geslaagd. De zeemeermin op haar rots lijkt licht verheven door de collage en ik vind dat dit bijdraagt tot de mysterieuze sfeer in het stuk. De transformatie ligt in de opeenvolging van gebeurtenissen met eerst het gevoel van verlies, daarna de actie van heling en tot slot het resultaat van schoonheid en mysterie.

"Weerspiegelingen van een Zeemeermin", Pen en Inkt, Intuïtief Tekenen

Ook het schilderij dat ik in 2009 maakte, gaat over transformatie. "Dame uit Koraal" is gemaakt met aquarel op 300g/m2 aquarelpapier. Ze is strikt genomen geen zeemeermin, maar ze behoort zeker wel tot het zeemeervolk. Ze ondergaat een gedaanteverwisseling vanuit koraal en dat is nog zichtbaar op één van haar benen. Ze heeft de schoonheid en elegantie van de oud-Griekse beelden die mij doen denken aan Aphrodite, de godin van de vruchtbaarheid en schoonheid. Het herinnert mij ook aan de "Metamorphosen" van Ovidius. "Dame uit Koraal" verscheen in door elkaar gelopen kleuren. Ik schilderde eerst een nat in nat laag met aquarel, zonder enig idee van wat er zou gebeuren. Nadat het droog was, zag ik duidelijk een mooie figuur te voorschijn komen in de lukraak aangelegde wassingen. Vervolgens bewerkte ik de verf door toevoegen en afnemen en ik werkte het geheel af met pen en inkt. Ook hier was het proces een volledige transformatie van chaos tot een verfijnde waterfee, godin of zeemeermin.

"Dame uit Koraal", Aquarel, Intuïtief Schilderen

Indien zeemeerminnen en zeemeervolk ook verschijnen in uw intuïtieve werk of u houdt van zeemeerminnen in het algemeen, overweeg dan om uw gedachten en informatie over dit onderwerp mede te delen in de opmerkingen. U kan ook gewoon contact met mij opnemen. Ik kijk ernaar uit om u te ontmoeten. Bedankt! Voor praktische informatie omtrent het getoonde werk, klikt u op de hyperlink. Zie verder ook "Het Orakel van Atlantis" in mijn blog-artikel "Het Spirituele Aspect van Intuïtieve Kunst".

Geen opmerkingen: